تجهیزات فشار ضعیف و فشار متوسط

تجهیزات فشار ضعیف و فشار متوسط
انواع کنتاکتور
کنتاکتور یک وسیله و قطعه الکترومکانیکی می باشد که کاربرد آن قطع و وصل نمودن جریان سه فاز وارد شده به الکتروموتور میباشد.
البته نوعی دیگر از کنتاکتورها نیز موجود میباشد که به کنتاکتور الکترونیکی معروف بوده که در ساخت آن از قطعاتی مانند تریاک و یا تریستور استفاده شده است که برای قطع و وصل نمودن جریان تک و یا سه فاز مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به سرعت بسیار بالا و کنترل راحتتر آن جایگزینی مناسب برای کنتاکتورهای معمولی میباشد.
ترانس
ترانس وظیفه کاهش جریان الکتریکی برای اندازگیری جریان توسط آمپرمتر و یا نمونه جریان برای رگولاتور خازنی را به عهده دارد. ( شایان ذکر است که این دو نمونه از کارایی ترانس بوده و از ترانس ها کاربردهای بسیار بیشتری در صنعت برق می توان نام برد که در این بخش به همین مقدار توضیح بسنده می نماییم.)
کلید های نشتی جریان
کلید های نشتی جریان در دو نوع تک فاز و سه فاز ساخته و تولید میشوند و کاربرد آنها حفاظت از مدار در برابر جریان های نشتی می باشد که از جریان های نشتی می توان اتصال فاز به بدنه را مثال زد.
کلید اتوماتیک MCB
کلید اتوماتیک MCB در ساختمان داخلی خود دارای دو مدار حفاظت می باشد که یک مدار حفاظت حرارتی و یک مدار حفاظت مغناطیسی می باشد و در مدارهای تابلو برق بیشتر به عنوان یک کلید فرعی از آن استفاده شده و رنج آمپر برای تولید آن معمولا زیر صد آمپر می باشد.
کلید اتوماتیک MCCB

کلید اتوماتیک MCCB  دارای دو مدار حفاظتی از نوع حرارتی و مغناطیسی در ساختمان داخلی خود بوده و تنها تفاوت آن با کلید اتوماتیک MCB در این است که از این مدل به عنوان کلید اصلی در تابلو برق ها استفاده میشود.

کلید MPCB
این مدل از کلید ها مانند کلید MCCB بوده و تنها تفاوت میان این دو استفاده از کلید MPCB برای حفاظت از موتورهای سه فاز میباشد. با توجه به ساختمان داخلی و کارکرد آنها جایگزین بسیار مناسبی برای بی متال ها و در برخی از مدل ها برای کنتاکتور ها می باشد.
انواع فیوز
همانطور که میدانید فیوز وسیله ای برای حفاظت مدار در برابر اتصال کوتاه می باشد که فیوز ها در انواع گوناگون: کاری, فشنگی, مینیاتوری, HRC و غیره ساخته و تولید میشوند که با توجه به مدار مربوطه از فیوز مناسب برای آن باید استفاده شود.
کلید فیوز
این قطعه در اصل ترکیبی از فیوز و کلید بوده که در داخل آن از فیوزهای کاری استفاده شده است.
بی متال
از بی متال ها برای حفاظت و محافظت از موتورهای سه فاز در برابر اضافه بار استفاده می شود.
کلید ولت متر
با اضافه نمودن این کلید به ولت متر میتوان ولتاژهای مختلف فاز و خط را در سه فاز با تغییر سلکتور آن اندازگیری نمود.
انواع کلیدهای گردان
از این کلید ها بیشتر در تابلو برق هایی که مدارات ستاره مثلث و یا چپگرد راستگرد دارند استفاده می نمایند.
ریل
از ریل ها برای اتصال و ثابت نمودن قطعات تابلو برق بر روی سینی تابلو استفاده می نمایند.
ترمینال
برای ارتباط دادن بین قطعات و تجهیزات داخلی تابلو برق با قطعات بیرونی تابلو برق از ترمینال استفاده می نمایند.
گلند
از گلند برای حفاظت کابل ها در هنگام ورود و یا خروج از تابلو برق ها استفاده مینمایند.
شینه یا باس بار
برای توزیع فازها در تابلو برق از شینه یا همان باس بار استفاده می شود.
شینه ارت
برای توزیع و تقسیم نمودن ارت در تابلو برق از شینه ارت استفاده میشود.
شینه نول
برای توزیع و تقسیم نمودن نول در تابلو برق از شینه نول استفاده میشود.
مقره
برای عایق نمودن و عدم اتصال شینه های فاز و نول و ارت به بدنه و همچنین نگه داشتن و ثابت نمودن شینه ها از مقره استفاده میشود.برای عایق نمودن و عدم اتصال شینه های فاز و نول و ارت به بدنه و همچنین نگه داشتن و ثابت نمودن شینه ها از مقره استفاده میشود.
داکت
برای عبور دادن کابل ها و سیم ها در داخل تابلو برق از داکت استفاده میشود که علاوه بر با بردن ایمنی باعث زیبایی داخلی تابلو برق و همچنین منظم بودن آن می شود.
لامپ سیگنال
برای نمایش وجود فاز در تابلو برق و یا روشن و خاموش بودن موتورهای سه فاز مورد استفاده قرار میگیرد.
وایرشو و کابلشو
برای اتصال کابل و سیم ها به ترمینال ها و شینه ها از کابلشو و وایرشو استفاده می نمایند.
نوار فرم یا ماکارونی
برای منظم نمودن کابل ها و بستن سیم های موجود در تابلو برق به یکدیگر از نوار فرم استفاده می شود که البته شایان ذکر است از بست کمربندی نیز می توان در این مورد استفاده نمود.
انواع تایمر
برای زمان دادن برای قطع و وصل نمودن قطعاتی مانند کنتاکتور از تایمرها استفاده میشود که هر تایمر با توجه به مدل خود دارای کارایی های مختلفی می باشد.
رله های هوشمند
رله های هوشمند قابل برنامه ریزی بوده و میتوان از آنها به جای مدار فرمان استفاده نمود.
پی ال سی PLC
از plc جهت کنترل فرایندهای صنعتی استفاده شده و با توجه به کارایی های آن و قابل برنامه ریزی بودن آن امروزه کاربردهای بسیار زیادی در تابلو برق ها پیدا نموده است.
درایور
از درایورها جهت کنترل دور و گشتاور موتورهای الکتریکی به خصوص موتورهای لکتریکی سه فاز روتور قفسی استفاده می کنند.
کنتاکتور خازنی
در تابلوهای خازنی جهت وارد کردن خازن ها به مدار از کنتاکتورهای خازنی باید استفاده نمود.
رگولاتور خازنی
از رگولاتور خازنی در تابلو برق های بانک خازن استفاده می نمایند که عملکرد آن بدین صورت است که بر اساس ضریت توان شبکه مقدار خازن مورد نیاز را به شبکه متصل می کند تا ضریب توان مورد نظر به دست آید.